Guru Rinpoche Tsok Puja

Padmansambhava (“Den Lotusfødte”), eller Guru Rinpoche (“Den kostbare Guru”), som tibetanerne kalder ham, var den store Mester, som buddhisterne i Tibet inviterede, da de i midten af det 8. århundrede forsøgte at bygge det første buddhistiske kloster i Tibet, Samye Klosteret. Det som mennesker byggede op om dagen, rev de meget stærke negative dæmoner ned om natten, og den store indiske lærer Shantarakshita besluttede derfor at tilkalde hjælp fra den legendariske Padmasambhava. Da Mesteren var ankommet undertvang han dæmonerne, og mens mennesker byggede om dagen, byggede dæmonerne videre om natten. Således kunne Dharmaen få fodfæste i Tibet.

Guru Rinpoche samlede en kreds af 25 særligt begavede elever omkring sig, heriblandt kongen Trisongsetsen og den kvindelig Mester Yeshe Tsogyal, der senere fik til opgave at gemme særlige virkningsfulde praksistekster beregnet for fremtidens mennesker som skjulte skatte (terma). Centerets Guru Rinpoche puja stammer fra en af disse skatte.

Hele Guru Rinpoches livshistorie findes i flere versioner, der er oversat til engelsk, og Benny har skrevet en kort gengivelse af livshistorien på dansk i det buddhistiske tidsskrift Stupa.

Da Guru Rinpoches mission i Tibet var fuldendt, drog han videre til et andet kontinent, der var beboet af dæmoniske kannibaler. Her skabte han sit eget Buddhaland, “Det strålende Kobberfarvede Bjerg”. Guru Rinpoche har dog aldrig i realiteten forladt os, og hver gang vi påkalder ham med “De Syv Liniers Bøn” eller siger hans mantra, er han hos os for at hjælpe og beskytte os.

Centerets månedlige Guru Rinpoche praksis begyndte efter et kursus med Lama Tenpa Gyaltsen i foråret 2002. Lamaen besøgte i denne periode regelmæssigt Sangye Tashi Ling, og han var en stor inspiration for centerets medlemmer, Han fortalte, at det var den 17. Karmapas ønske, at der skulle foregå regelmæssig Guru Rinpoche praksis i hans centre, idet den 17. Karmapa har et specielt forhold til Guru Rinpoche.

Teksten, som vi modtog fra Lama Tenpa Gyaltsen er en kort udgave af en stor pujatekst, som er en del af termaen Kønchog Chidy, ”Legemliggørelsen af alle de kostbare”, der stammer fra skattefinderen Jatsøn Nyingpo. Tekstens navn henviser til, at Guru Rinpoche er legemliggørelsen af alle de tre Juveler (Buddha, Dharma og Sangha) og de tre Rødder (Lama, Yidam og Dakini).

Lama Tengyal anbefalede, at vi udfører pujaen sammen med den tilhørende Tsok tekst. Tsok (Ganachakra) er et helligt måltid, der indtages som en del af en puja som en ofring til hele Tilflugten, til gavn for de levende væsener og som en renselse af vore løfter og vores karma.

Køntjog Chidy pujaen er både udbredt i Kadjy ogNyingma Linien, og indvielsen er blevet givet flere gange i Danmark, bl.a. af den 16. Karmapa, Kalu Rinpoche, Tenga Rinpoche og Sangye Nyenpa Rinpoche.

Der er en særlig gavn ved at udføre Guru Rinpoche puja på den 10. dag i den tibetanske månekalender. Guru Rinpoche har selv lovet, at han på denne dag vil være stærkt tilstedeværende for alle, der tænker på ham og fremsiger hans mantra OM AH HUNG BENSA GURU PEMA SIDDHI HUNG. For dem af jer, der forstår jer på astrologi, er solen og månen i trigon i månens tiltagende fase på den 10. månedag. Her er energien meget harmonisk, og stemningen er da generelt også særdeles positiv, når vi mødes til denne praksis.

 

—————————————————————————————————————————

Grøn Tara Puja

Zabtik Dølma “Taras Dybe Essens” er en berømt praksis, hvor Grøn Tara er den centrale guddom. Hun er omgivet af sine forskellige aspekter, og den berømte hyldest til Taras 21 Aspekter er den centrale del af denne praksis. Hyldestteksten gentages flere gange i pujaen.

Tara teksten er en terma (“skjult skat”) fra den store tertøn (“skattefinder”) Chokgyur Dechen Lingpa, og den rummer en enorm velsignelse. Zabtik Dølma praktiseres både i Kadjy og Nyingma traditionen. Den laves typisk som en morgenpraksis, idet den er en Kriya Yoga praksis, hvor det ikke er tilladt at spise kød og drikke alkohol. Ideen er, at man senere på dagen kan spise kød og drikke alkohol uden at gøre noget forkert 🙂

Da Tenga Rinpoche i sin tid besøgte Rødby for at give sine lange sommerkurser, blev denne Tara praksis altid udført som morgenpuja. Ærværdige Tenga Rinpoche har spillet en helt uvurderlig rolle for de danske buddhister, og han var indtil sit painirvana centerets særlige beskytter og rådgiver. Tara var Tenga Rinpoches egen meditationsguddom (yidam)

 Posted on : 07/03/2018 - Last updated on Jul 14, 2018