H.H. den 17. Gyalwang Karmapa Ogyen Drodul Trinley Dorje

En kort biografi om Hans Hellighed den 17. Gyalwang Karmapa

Navnet Karmapa betyder ¨den der udfører buddha-aktivitet¨ eller ¨legmeliggørelsen af alle buddhaers aktiviteter¨. Inden for den tibetanske buddhistiske tradition er overbevisningen, at store oplyste mestre er i stand til bevidst, at kontrollere deres reinkarnation og derved fortsætte deres aktivitet til gavn for alle levende væsner. Den første Karmapa Dusum Khyenpa blev født 1110. Han var den første af de store tibetanske mestre som etablerede en reinkarnationslinie. Lige siden hans død i 1193, har efterfølgende Karmapaer ladet sig genføde i denne form (Skt.: Nirmanakaya), indtil nu 16 gange, og alle har de spillet en yderst vigtig rolle i at bevare og fremme Tibets buddhistiske lære.

Før den første Karmapa blev født, forudsagde både Buddha Sakyamuni og den store tantriske mester fra Indien, Guru Padmasambhava, at der i Tibet ville komme en stor buddhistisk mester med navnet Karmapa. I mange århundreder har Karmapaerne været det vigtigste element i forhold til Vajrayana(Skt.: Diamantfartøjet) linjens kontinuitet generelt, og for Kagyulinjen specifikt, og har derfor spillet en helt central rolle i bevarelsen af den tibetanske buddhismes studie- og praksislinjer.

Den 17. Karmapas fødsel og tidlige barndom

H.H. den 17. Gyalwang Karmapa Ogyen Drodul Trinley Dorje

I juni 1985 fødtes et drengebarn i en nomadefamilje i Lathok regionen i Øst Tibet. I månederne op til hans fødsel havde hans mor vidunderlige varselsdrømme. Under fødslen landede en gøg på familiens telt, og mange mennesker i nabolaget hørte usædvanlige lyde. Det var som om der blev blæst i konkylier op og ned gennem dalen hvor de boede. I Tibet bliver sådanne hændelser anset som lykkebringende varsler om en stor mesters genfødsel.

Den lille nomadedreng fik navnet Apo Gaga (lykkelig bror). Lige fra begyndelsen betragtede hans familie ham som speciel, i den tro, at han kunne være en genfødt Rinpoche (tib. tulku dvs. en bevidst genfødt mester). Da han var fire år gammel, sendte familien ham til et nærliggende kloster, så han kunne påbegynde sin uddannelse. Men han tilbragte stadig megen tid hjemme hos familien. Så, i det sene efterår 1992, fortalte den nu syvårige dreng sine forælde, at det var på tide af flytte deres lejr til en anden dal og, at familien snart kunne vente besøg af nogle rejsende munke. Familien gjorde som han sagde og kort tid efter at de havde slået lejr op det nye sted, ankom en gruppe Karma Kagyu munke. Hvad familien ikke vidste var, at disse munke søgte efter reinkarnationen til den 16. Karmapa, idet de fulgte instruktioner i en hemmelig forudsigelse, som den 16. Karmapa havde skrevet i et brev før han døde. Brevet indeholdt detaljer omkring årstallet for hans genfødsel, lokaliteten og navnene på hans mor og far. Disse detaljer passede nøjagtigt på Apo Gaga. Han blev herefter behørigt genkendt som den 17. Karmapa og fik navnet Ogyen Drodul Trinley Dorje. Hans Hellighed den 14. Dalai Lama udstedte et formelt brev hvori han bekræftede genkendelsen af Apo Gaga som den 17. Gyalwang Karmapa. Også Den Kinesiske Regering støttede dette valg.

Karmapas tilbagekomst til Tsurphu i Tibet, Karmapaernes historiske sæde i Tibet

HH tilbagevendelse til Tsurphu i Juni 1992

På dagen for sin historiske tilbagekomst til Tsurphu klosteret, ankom Hans Hellighed på hesteryg, iført traditionelt silkebrokadetøj og en gylden ridehat, beregnet for en høj lama. Over 20.000 hengivne følgere bevidnede hans ankomst. Den følgende morgen defilerede 25.000 mennesker forbi Hans Hellighed for at modtage en personlig velsignelse. To måneder senere, den 27 september 1992, blev han tronet foran tusinder tibetanske og vestlige følgere.

Tilbage i Tsurphu begyndte Karmapa sine studier i tibetansk, buddhistisk videnskab om sindets natur, buddhistiske ritualer og hellig kunst, f.eks. lamadans. Videre gav han hver dag audiens til hundredvis af besøgende fra Tibet og fra resten af verden. Snart begyndte han også at give indvielser og deltage i klostrets forskellige ritualer. I en alder af 10 år, begyndte Hans Hellighed at genkende reinkarnationer af andre Kagyu lamaer; så som, Pawo Rinpoche, Jamgon Kongtrul Rinpoche og Danzang Rinpoche. I tillæg, mens Hans Hellighed var i Tsurphu, undergik klostret en omfattende restaurering for at reetablere klostrets templer, helligdommene, stupaer, en shedra (normalt et uddannelsesprogram i klostrene for munke og nonner, begyndende fra deres tidlige teen-age år til først i tyverne) og beboelsesområder, der var blevet slemt medtaget under Kultur Revolutionen og yderligere misligeholdt de efterfølgende år. Derved opfylde Hans Hellighed en anden af Karmapaernes vigtige forpligtigelser. For at kunne udfylde sin fremtidige rolle, var det imidlertid nødvendigt for Hans Hellighed, at modtage alle Karma Kagyuliniens kraftoverførsler og transmissioner. Dette var imidlertid ikke muligt i Tibet, da mange af Karma Kagyuliniens lærere nu levede i eksil i Indien. Med dette i sigte forlod han og en håndfuld ledsagere Tibet og rejste til Indien.

Karmapas flugt til Indien

H.H. den 17. Gyalwang Karmapa og H.H. den 14 Dalai Lama

28 december 1999, efter måneders nøje planlægning, hvor den 14 årige Karmapa foregav at være i tilbagetrækning, skiftede han sin munkerobe ud med almindeligt tøj og kravlede ud af vinduet sammen med sin personlige oppasser, Drunngak. Karmapa forlod Tsurphu med en håndfuld af sin personlige stab og begyndte nu en farefuld rejse med bil, til fods, på hesteryg, helikopter, tog og taxi; en heroisk rejse der snart skulle give overskrifter i alverdens nyhedsmedier.

Den 5 januar 2000 ankom han, til stor overraskelse og overvældende glæde for eksiltibetanere og vestlige hengivne, til Dharamsala i Indien, hvor han blev modtaget af Hans Hellighed den 14. Dalai Lama. Et år efter, i 2001, modtog han flygtningestatus af Den Indiske Regering. I løbet af de 16 år han har boet i Indien, som en gæst af Den Indiske Regering, har Hans Hellighed fortsat sin traditionelle klostertræning og sin filosofiske uddannelse. I tillæg til dette er han også begyndt at studere mere moderne områder, så som; naturvidenskab og engelsk.

Hvert år modtager den 17. Gyalwang Karmapa tusindvis besøgende fra hele verden i sin residens i Dharamsala. Siden 2004 har han ledet Kagyu Monlam Chenmo, en årlig vintersamling i Boddhgaya, som tiltrækker tusindvis mennesker fra hele verden og fra forskellige buddhistiske traditioner. I maj 2008 rejste Hans Hellighed på sin første længe ventede rejse til Vesten. Rejsen gik til USA, hvor han besøgte Karmapas hovedsæde for Nordamerika i New York, og andre dharmacentre, der står under hans spirituelle ledelse.

I tillæg har Karmapa rejst rundt i Indien og deltaget i det kulturelle og spirituelle liv i hans nye adopterede hjemland. Fra indvielse af Sai Babas tempel i Tamil Nadu til mindeceremoni for Moder Teresas 100 års fødselsdag i Calcutta. Hans Hellighed har mødtes med mange spirituelle ledere i en ånd af fælles respekt og tolerance. Hans Hellighed var videre inviteret til at tale ved en TED Indien konference som, på det tidspunkt, den yngste taler nogensinde.

I januar 2010 deltog over 12.000 mennesker i opførslen af et seks akters skuespil om Milarepas liv, skrevet og produceret af Hans Hellighed, kombinerende elementer af traditionel tibetansk opera og moderne teater. I 2011 besøgte han USA for anden gang.

Som en lærd og meditationsmester; kunstmaler, poet, sangskriver og skuespilforfatter, rummer Gyalwang Karmapa en bred vifte af de aktiviteter Karmapaerne har engageret sig i gennem århundrede. Som miljøaktivist, computer entusiast og en af verdens spirituelle ledere hvis foredrag ofte sendes ¨live¨ som ¨webcast¨, har den 17. Gyalwang Karmapa bragt Karmapa-overførselslinien sikkert ind i det 21. Århundrede.

Oversat af Ole Klüwer Eliasen med tilladelse fra HH Karmapa’s engelske hjemmeside: http://kagyuoffice.org/karmapa/